DENKKRACHT VAN BUITEN

De maakbaarheid van succes

Wat maakt succes? Toon Gerbrands, algemeen directeur PSV, vertelt over zijn ervaringen.

Er blijken verrassend veel parallellen tussen de overheid en de sportwereld.

Scherpe keuzes

“Waar gaan we heen en waarom: dat is elke dag de vraag in mijn wereld,” zegt Toon Gerbrands, algemeen directeur PSV. Een heel andere wereld dan die van de overheid, maar toch zijn er aandachtspunten uit te halen die ook voor de overheid waardevol zijn. PSV is geen grote speler als je het internationaal bekijkt en wil wel meedoen in de sportwereld. “Daarom moeten we slim zijn. Keuzes maken, mensen vinden die het verschil maken, een duidelijke strategie bedenken en ons daaraan houden.” Het succes dat je wilt behalen moet je zo concreet mogelijk benoemen en wereldkundig maken, zegt hij: “Dat vinden mensen vaak eng, want als je het niet haalt dan faal je. Je kunt echter alleen je mensen motiveren als je een helder doel hebt. En als je faalt dan leer je daarvan en kun je weer verder.”

Maakbaar succes

Is succes maakbaar? Gerbrands denkt van wel. “Op een klein deel van de omstandigheden heb je geen invloed. Zoals blessures en het gedrag van de scheidsrechter. Daar steek ik dus geen energie in. Alle andere omstandigheden optimaliseer ik, want die leggen het fundament onder je succes.” Dat kost tijd, bij AZ duurde dat bijvoorbeeld 4 jaar, en je hebt er de juiste mensen voor nodig, zegt hij: “Mensen die willen leren en zichzelf ontwikkelen, die bewust de grenzen zoeken.” Het is stap één in de weg naar succes, zegt hij: het succes benoemen en werken aan de basis. Stap twee is je positie in het landschap bepalen: wie ben je, waar sta je en wat is je kracht als organisatie? Stap drie is gaan doen: “De weg naar je doel is nooit recht. Tussendoor maak je keuzes en stel je bij. Maar het doel blijft helder en je intentie om dat doel te halen is onvoorwaardelijk.”

"De weg naar je doel is nooit recht. Tussendoor maak je keuzes en stel je bij. Maar het doel blijft helder en je intentie om dat doel te halen is onvoorwaardelijk"

Toon Gerbrands, algemeen directeur, PSV

Skills in 2020

De wereld wordt steeds complexer, technologie en maatschappij veranderen in rap tempo. Daar zul je als individu en als organisatie in mee moeten, zegt Gerbrands. Hij noemt de vaardigheden die volgens het World Economic Forum onmisbaar zullen zijn in 2020, wil je succesvol kunnen functioneren. Zoals creativiteit, kritisch kunnen denken, complexe problemen kunnen oplossen, emotionele intelligentie en samenwerken. “Mijn agenda is voor de helft leeg, want zo heb ik tijd om mensen te leren kennen. Het is belangrijk dat je je interesseert in de mensen met wie je werkt, dat je nieuwsgierig blijft en kunt leren van anderen.” Waarbij hij aantekent dat het in deze tijd ondoenlijk is om alle ontwikkelingen bij te houden: “Ik leerde van mensen die alles weten van kennismanagement dat je goed kunt werken met het T-profiel. Dat betekent diep leren en breed leren. Breed leren is dat je de ontwikkelingen bijhoudt, zodat je net genoeg weet om mee te praten. Dat is het liggende deel van de T. De balk eronder is je specialisatie, daar leer je diep.”

Twintigers

Een uitdaging in de huidige markt is het vinden van de juiste expertise. Mark Bressers, dagvoorzitter en directeur Nederlandse Emissieautoriteit: “De overheid heeft voor haar digitalisering IT-experts nodig, maar die kennis is schaars. Welke tips heb je om die mensen te vinden?” Gerbrands: “Kijk om je heen, hoeveel twintigers zitten er in deze zaal? Nul. Dat is het antwoord. Als je deze mensen wilt vinden, moet je met ze gaan praten. En maak je geen illusies: deze generatie is niet loyaal aan een bedrijf. Bij ons ook niet. Een organisatie past drie jaar in hun plan en daarna gaan ze weer wat anders doen. Het mooie is wel dat ze daar dan vaak een eigen oplossing voor bedenken, want dan kennen ze iemand die in hun plaats wil komen werken.” Hij spoort de aanwezigen aan om zich te verdiepen in deze groep, in hun interesses, en om vooral met ze te gaan praten: “Het blijkt heel zinvol om hen te vragen naar oplossingen voor problemen waar jij mee worstelt. Vaak hebben ze een originele blik en fascinerende antwoorden.”

Tachtig dagen

Wat is het verschil tussen het managen van een vast team en het managen van mensen in een samenwerkingsverband, vraagt Raymond Alexander, voorzitter van de koepel IMG 100.000+ en één van de initiatiefnemers van Common Ground. Volgens Gerbrands gelden dezelfde regels over het bepalen van je doel en succes en ook de manier van managen is niet anders: “Mensen hebben zes tot acht weken nodig om aan elkaar te wennen, daarna is het een cultuurtje geworden. Dus als je begint moet je meteen aan de slag, want je krijgt alleen aan het begin de kans om een cultuur neer te zetten. Na die tachtig dagen zijn mensen aan je gewend en hoor je erbij, dan wordt het veel lastiger om dingen te veranderen.”